אחד הנושאים שעשויים להשפיע על ההצבעה בבחירות המקומיות הקרובות הוא ההפגנות של פעילי הסביבה. ארגונים שונים מפגינים באמצעות חסימת כבישים, ולאחרונה גם חסימה של משלוחי דלק לתחנות, כדי לנסות ולעצור קידוחים חדשים בחיפוש אחר דלקי מאובנים. עמדת השמרנים היא, כמובן, שצריך לשמור על החוק והסדר ולהפסיק עם ההפגנות האלו שרק גורמות לתסכול אצל נהגים. זה שהלייבור החליטה לעקוף את הממשלה מימין ולדרוש הוצאת צווי מניעה להפגנות מהסוג הזה, זה כבר פחות מובן מאליו. האסטרטגיה ברורה כשמסתכלים רק על מה שמביא קולות, אבל היא גם מביאה לקרע בתוך המפלגה | צילום: JamieLowe68, ויקיפדיה
הבחירות המקומיות מתקרבות בצעדי ענק, ובהתאם המפלגות מצחצחות חרבות. על הכוונת: מפגינים סביבתיים שחוסמים כבישים כחלק מהמחאה שלהם. השמרנים מטבע הדברים נגדם. והלייבור? גם.
קצת רקע
הכירו שתי תנועות סביבתיות: הראשונה היא המרד בהכחדה, תנועה גלובלית שיש לה אפילו סניף בישראל. השנייה היא Insulate Britain, שהוקמה על-ידי כמה חברים בסניף הבריטי של המרד בהכחדה במחצית השנייה של 2021 ונושאת אופי יותר מקומי (כפי שמרמז השם). שתי התנועות האלו משתמשות בשיטות של מרי אזרחי, ושיטה נפוצה היא חסימת כבישים. במרד בהכחדה הולכים על כבישים מרכזיים בתוך הערים (לרוב נותנים לאמבולנסים לעבור), בזמן שב-Insulate Britain אמנם גם חוסמים כבישים בתוך הערים, אבל גם מתקדמים לכבישים מהירים מחוצה להן, כשהידוע שבהם הוא M25 שמקיף את לונדון. באופן זה שתי התנועות מבקשות להפוך את משבר האקלים לנושא שלא ניתן להתעלם ממנו.
הבעיה בשיטה הזו היא, כמובן, שהיא מעצבנת הרבה מאוד אנשים. כולם רוצים רק להגיע ליעד, מה שגורם לנהגים רבים ממש לכעוס על ההפגנות האלו. יש, כמובן, את אלו שחושבים שהמטרה – הבאת הממשלות לטפל במשבר האקלים – שווה את חוסר הנוחות. קרוליין לוקאס, נציגת הירוקים היחידה בפרלמנט, אמרה שזו הדרך היחידה של המפגינים להשמיע את קולם. אבל רבים חושבים שזו לא הדרך. ביטאון המפלגה הירוקה, למרות האמונה במטרה, הביע סקפטיות לגבי האפקטיביות של השיטה הזו, והזכיר שהסיקור לו זוכות ההפגנות האלו הוא בעיקר שלילי. וזה מעבר לשאלות נוספות של מעצרים רבים על-ידי המשטרה. גם נהגים פוגשים מקרוב את רשויות אכיפת החוק, בכל מיני מקרים בהם הם מנסים להשתמש ברכב כדי לפנות את המפגינים מהכביש. פעם אחת שופט קנס כמה מחברי Insulate Britain על חסימת הכבישים בכמה מאות ליש”ט, אבל לא בלי להוסיף שהם העניקו לו השראה.
לאחרונה, האקטיביסטים האלו ואחרים העלו הילוך, כחלק מקואליציית “פשוט תפסיקו עם הנפט” (Just Stop Oil), במסגרתה הם חוסמים את היציאות מתחנות שילוח של דלק, במה שלפי עדויות יוצר מחסומים בתחנות (חברות הדלק מכחישות שיש לכך השפעה), במטרה לעצור פרויקטים חדשים של דלקי מאובנים. זה אחרי שהם כבר הספיקו למשוך תשומת לב כשהפריעו למשחק כדורגל.
קצת פוליטיקה
אתם יכולים לתאר לעצמכם מה עמדת מפלגת השלטון, השמרנית, לגבי המחאות האלו ואחרות. לא אוהבים את זה שם, וזה מתבקש. זה לא רק עניין פונקציונלי (הם המפלגה שאמונה על מערכת אכיפת החוק), אלא גם מפלגתי. מדובר במפלגה שכבר עשורים ממתגת את עצמה כ”מפלגת החוק והסדר”, וההפגנות האלו דיי מפרות את שניהם. אלו שתומכים בהפגנות מודעים לכך, אבל חושבים שבשביל מטרה קריטית כמו שימור כדור הארץ זה שווה את ההפרות האלו. השמרנים, עם המיתוג הזה, לא יכולים לקבל את העמדה הזו, ומשום כך צריכים לגנות. דאונינג 10 הגיב למחאות האלו והגדיר אותן כ”שיטות גרילה”. שרת הפנים פריטי פאטל טענה שאנשים ברחבי המדינה רואים את חייהם “עומדים מלכת” כתוצאה משיטת המחאה של Just Stop Oil. אמנם המפלגה גם התחייבה להביא למהפכה תעשייתית ירוקה והתגאתה שבריטניה אירחה את ועידת האקלים של האו”ם, אבל את שיא ההשלכות של משבר האקלים נרגיש בעוד שנים, אם לא עשורים. את חסימות הכבישים והמחסור בדלק מרגישים ממש עכשיו.
מה שפחות מובן מאליו הוא שזו גם הגישה של הלייבור: מדובר במפלגה שלא עשתה הרבה רעש כשהפגנות Black Lives Matter ב-2020 גרמו לשיבושים. ובכל זאת, כעת במפלגה דרשו להוציא להפגנות Just Stop Oil צווי מניעה גורפים, שימנעו מהם לא רק לחסום את השילוח של דלק אלא גם לחסום כבישים. אם יוצאו צווים כאלו, כך הלייבור, המשטרה תוכל לפנות את ההפגנות האלו בקלות רבה יותר. ראש המפלגה קיר סטארמר צייץ: “במשמרת של השמרנים נהגים נמחצים תחת מחירי הדלק העולים, וכעת מיליוני נהגים לא יכולים להשיג דלק”, וחזר על הדרישה להוציא צווי מניעה להפגנות האלו. סטיב ריד, שר המשפטים בממשלת הצללים של סטארמר, ביקר את השמרנים ש”עומדים מנגד” ודרש מהממשלה “לשים קץ לשיבושים האלו שמביאים סבל לנהגים”. אד מיליבנד, הסמל של הלייבור למלחמה במשבר האקלים, לא התבטא באופן פומבי בעניין, אבל ידוע שהוא לא חובב של ההפגנות האלו, אותן הוא רואה ככאלו שמביאות יותר נזק מתועלת. הדבר הפתיע רבים, שכן ציפו מהלייבור דווקא לגבות את המטרות של ההפגנות האלו.
On the Conservatives’ watch, drivers are being hammered by rising petrol prices and now millions of motorists can’t access fuel.
The government must stop standing idly by and immediately impose injunctions to put an end to this disruption. https://t.co/NLlF1fKFSz
— Keir Starmer (@Keir_Starmer) April 11, 2022
היפוך תפקידים?
הדברים נהיו יותר מוזרים כשבן גולדסמית’, בכיר שמרני (לא נבחר) במשרד הסביבה והחקלאות, השיב לטענות הלייבור: “לא נראה טוב בשביל הלייבור. זה נכון מצד המפגינים לעשות לעשות את כל מה שנדרש כדי לעורר את האנשים. תעשיית דלקי המאובנים היא מטונפת ומסוכנת. אנחנו צריכים לשחרר את עצמנו מהתלות [בדלקי מאובנים] בהקדם האפשרי. אני עם המרד בהכחדה”. גולדסמית’ חטף גם מחברי הפרלמנט השמרנים, שחלקם אף קראו לו להתפטר בגלל העיסוק בפוליטיקה (וסביר יותר להניח, בגלל שהוא העז לתמוך במפגינים), והלייבור שמחה לחגוג על ממשלה שמרנית שלא עושה מספיק כדי להקל על האנשים שרק מבקשים להגיע לעבודה ברכב.
This morning I tweeted in a personal capacity my sympathies for the @ExtinctionR protests. Support of ER is neither a @CEN_HQ nor a @DEFRA position. I have therefore retracted these tweets. /1
— Ben Goldsmith (@BenGoldsmith) April 12, 2022
אבל גם בלייבור לא לגמרי מרוצים מהעמדה שסטארמר מוביל בעניין הזה. למשל ג’יימי דריסקול, ראש עיריית צפון הטיין, השווה את המפגינים האלו לסופרז’יסטיות, נלסון מנדלה ומפגינים אחרים שזכו לגינוי בזמן אמת. “בשביל מה מפלגת הלייבור קיימת אם לא כדי להילחם למען עולם טוב יותר? הפגנות הן חלק הכרחי בדמוקרטיה בריאה. אם מישהו עובר את הגבול אז כבר יש חוקים לשם כך. לא צריך לתת למשטרה כוחות חדשים”. דריסקול מעלה פה נקודה שראוי להתעכב עליה רגע: בלייבור מסכימים שמשבר האקלים הוא איום קיומי, ויש גם הסכמה שפעילים רדיקליים בנושאים שהיום נראים מובנים מאליהם (זכות הצבעה, עבדות, גזענות ועוד) נראו בעיניי הזמן איפשהו בין מטרד לטרוריסטים. במילים אחרות, דריסקול מזהיר שסטארמר ייזכר כמי שבחר בצד הלא נכון של ההיסטוריה. כריס סולטמארש, ממייסדי התא למען “גרין ניו דיל” בתוך הלייבור הביע דאגה מהעמדה הרשמית של הלייבור.
מה הסיפור?
כפי שכבר הוסבר, דיי ברור למה השמרנים מתנגדים לשיטות ההפגנה של המרד בהכחדה, Insulate Britain ו-Just Stop Oil. למעשה, במסגרת היותה “מפלגת החוק והסדר”, פריטי פאטל עובדת על חקיקה שתקשה מאוד על הפגנות. חלק מהחקיקה אמורה להקשות על הפגנות רועשות, במה שזכה לביקורת שהממשלה הזו רוצה רק הפגנות שלא רואים או שומעים. וגם, החקיקה הזו אמורה להקשות על הפגנות שיפריעו לתובלה של מוצרים חיוניים. כרגע סיפור הרעש נופל בבית הלורדים, והממשלה עובדת על הגעה לפשרה, אבל הממשלה נחושה להגיע לאיזשהו סעיף בעניין. בכל מקרה, לצפות מהממשלה הזו להגיב בכל דרך שאינה גינוי וניסיון להפסיק את סגנון ההפגנות הזה יהיה מגוחך.
אבל למה הלייבור נקטו בגישה הזו? ובכן, כי בקרוב יש בחירות מקומיות ברחבי האי הבריטי. בגלל שהבחירות האלו הן לפני הכל מדד למצב הרוח מהפוליטיקה הלאומית, המפלגות כולן מנסות להשיג כמה שיותר נקודות. מאחר שהשמרנים קצת מתקשים לשכנע שהם מפלגת החוק והסדר בצל פרשת המסיבות של בוריס ג’ונסון, בלייבור מעוניינים לפרק לשמרנים את המותג. השיטה: לעקוף את השמרנים מימין בסוגיה. ומה יותר נוח מהפרת חוק שמעצבנת את כולם כדי לעשות את זה? הדבר גם מתחבר עם גישת ה”ביטחון, שגשוג, כבוד” של קיר סטארמר: מהו ביטחון אם לא שמירה על הסדר ועל כך שאנשים שומרי חוק יוכלו להגיע לעבודה ולמלא דלק בלי בעיות? וזה מעבר לכך שסטארמר היה לפני כן פרקליט המדינה, ואכיפה של החוק זה משהו שהוא חי שנים רבות. וזו לא איזו קפיצה לוגית שצריך לעשות: מקור במפלגה אמר לגארדיאן שהמטרה היא “להגיע לאן שהמצביעים נמצאים”. המקור הוסיף שעמדות המפלגה בנושא משבר האקלים ידועות ושיש מטרות להשיג, אבל שהן לא יושגו “באמצעות עצבון עובדים”.
בינתיים, אגב, Just Stop Oil הודיעו בשבוע שעבר על יציאה להפסקה שתגיע לקצה מחר (ב’). המטרה היא לאפשר לבוריס ג’ונסון להתחייב בשם הממשלה שלא יינתנו יותר רישיונות לחיפושים וקידוחים כדי למצוא עוד נפט וגז. ג’ונסון, כך אני מנחש, לא ייענה לאולטימטום.