האם האפשרות למשאל עם שני בנוגע לעצמאות סקוטלנד הופכת לקלה יותר? ג’ון מקדונל, שר האוצר בממשלת הצללים, אמר שבמקרה שהפרלמנט הסקוטי יחליט על משאל עם שני, ממשלת לייבור בריטית לא תחסום את קיומו. הדבר הביא לוויכוח בתוך המפלגה – שכן במצעה כתוב במפורש שהמפלגה מתנגדת למשאל עם שני – וגם לתגובות צוננות מחוצה לה. בין המבקרים הפנימיים ניתן למנות את ריצ’רד לאונרד, ראש הלייבור הסקוטית. אבל, האמת היא שייתכן שמדובר בפשרה סבירה, בעיקר אם הלייבור תזדקק לקואליציה עם ה-SNP אחרי הבחירות הקרובות | בתמונה: מליאת הפרלמנט הסקוטי (צילום: Colin, ויקיפדיה)

לרוב, כשמדברים בהקשר הבריטי על משאל עם שני, הכוונה היא למשאל עם על אופי הברקזיט, שיאפשר גם את ביטולו המוחלט. ואולם, ישנו משאל עם נוסף שמדברים על לעשות לו סיבוב חוזר: משאל העם על עצמאות סקוטלנד. כידוע, ב-2014 התקיים משאל עם על הנושא, ותושבי סקוטלנד החליטו ברוב דיי ברור שהם מעדיפים להישאר בממלכה המאוחדת. מאז תוצאות משאל העם על הברקזיט, חברי ה-SNP מנסים להביא למשאל עם נוסף בנוגע לסקוטלנד, שאולי יאפשר את העצמאות המיוחלת. עד כה, המפלגות ששולטות בווסטמינסטר התנגדו לרעיון. ואולם, נראה כעת שישנו סיכוי זעיר שווסטמינסטר תאפשר למשאל עם כזה להתרחש.

חשוב לדעת

שני דברים שחשוב לדעת לפני שנכנסים לעובי הקורה. ראשית, אחת הסיבות שנטען שבגללן הסקוטים העדיפו להישאר בממלכה המאוחדת, היא כי יציאה מהממלכה פירושה היה יציאה מהאיחוד האירופי וניהול משא ומתן על כניסה אליו. כעת, כשבריטניה עומדת לצאת מהאיחוד בכל מקרה, טוענים במפלגת ה-SNP שהנסיבות השתנו ולכן הגיוני ללכת למשאל נוסף. שנית, רוב התחזיות לגבי הבחירות הקרובות הן שנקבל פרלמנט תלוי נוסף, בלי רוב מוחלט לאף מפלגה. אחת הקואליציות האפשריות שמדברים עליהן היא בין מפלגת הלייבור לבין ה-SNP.

אז מה קרה?

שלשום (ג’), שר האוצר בממשלת הצללים ג’ון מקדונל התראיין במסגרת פסטיבל הפרינג’ באדינבורו. הוא אמר שאם מפלגת הלייבור תקים ממשלה, היא לא תחסום את קיומו של משאל עם כזה מווסטמינסטר. ההחלטה אם לקיים משאל כזה או לא, כך אמר, תהיה בידי הפרלמנט הסקוטי. זאת, בניגוד לעמדת המפלגה עד כה, שלא תאפשר משאל עם נוסף על הנושא. מקדונל טרח להגיד ש”יש השקפות נוספות במפלגה, אבל זו ההשקפה שלנו”. לא צריך להיות מדעני מדינה כדי להבין מה קרה פה: מאחר שהליברל-דמוקרטים שוללים ברית פוליטית עם הלייבור כל עוד ג’רמי קורבין עומד בראש – בעיקר בעקבות השקפותיו על הברקזיט – ה-SNP היא המפלגה העיקרית שבלייבור יכולים לבנות על קואליציה עמה. מאחר שב-SNP מאוד מעוניינים במשאל עם שני, בלייבור יכולים לפחות להבטיח שלא יפריעו מלמעלה.

ג'ון מקדונל
פתח את הנושא. ג’ון מקדונל (צילום: Rwendland, ויקיפדיה)

זה לא עבר בשקט. ראש השלוחה הסקוטית של הלייבור, ריצ’רד לאונרד, מאוד לא אהב את האמירה הזו. לדבריו מדובר במשהו שמנוגד למצע הבחירות של הלייבור מ-2017. ואכן, במצע המפלגה נכתב כך: “[מפלגת ה]לייבור מתנגדת למשאל עם שני על עצמאות סקוטלנד. זה לא רצוי ולא נחוץ, ואנחנו נפעל ללא לאות כדי להבטיח שסקוטלנד תישאר חלק מהממלכה המאוחדת. עצמאות תוביל בענק לצנע עבור משפחות סקוטיות”. לאונרד גם סיפר שהוא יצר קשר עם מקדונל על-מנת להגיד לו שתושבי סקוטלנד לא מעוניינים במשאל עם נוסף. לגבי זה כבר קצת פחות ברור שזה נכון, שכן סקר ממש מהשבוע מראה שיש רוב בקרב הסקוטים למשאל עם נוסף על הנושא.

ריצ’רד לאונרד ממש לא היה היחידי לתקוף את הנהגת הלייבור על העניין הזה, וחברי הפרלמנט הסקוטי מטעם המפלגה הצטרפו אליו. ג’קי ביילי, אחת הבכירות שבהם, כתבה מכתב עליו חתמו כל 23 חברי המפלגה המכהנים בפרלמנט הסקוטי. במכתב נכתב, בגדול, שחברי מפלגת הלייבור הסקוטית תומכים בעמדו של ריצ’רד לאונרד, ומתנגדים לכל ניסיון להקטין את עמדתה.

ריצ'רד לאונרד
פחות התחבר. ריצ’רד לאונרד (צילום: הפרלמנט הסקוטי)

תגובות נוספות

אבל האמירה של ג’ון מקדונל לא גרמה למהומה רק בתוך מפלגת הלייבור, אלא גררה גם גבולות ממפלגות אחרות. רות’ דייווידסון, ראשת הפלג הסקוטי של המפלגה השמרנית, האשימה את מפלגת הלייבור שהיא בוגדת בבוחריהם, שכן היא הקפידה לתמוך באחדות הממלכה במצעי הבחירות שלה. וילי רני, ראש השלוחה הסקוטית של הליברל-דמוקרטים, טען שהפילוג שהאמירה הזו יצרה מראה שהלייבור לא כשירה לייצג את מקומה של סקוטלנד באיחוד.

ב-SNP באו בטענות דווקא לחברי השלוחה הסקוטית. חבר הפרלמנט הסקוטי ג’ורג’ אדם כינה את עמדת השלוחה כ”ביזארית”, וטען שזה לא הגיוני שבהנהגת הלייבור מבינים את הנכונות לתת לתושבי סקוטלנד אמירה בעניין עתידם, בעוד בשלוחה הסקוטית לא מבינים זאת, וגם הזהיר שהתנהגות כזו עלולה לעלות למפלגה בבחירות עתידיות. השרה הראשונה ניקולה סטרג’ן שיבחה את אמירתו של מקדונל, שהייתה “הצהרה של דמוקרטיה בסיסית”.

ניקולה סטרג'ון
תומכת בגישתו של מקדונל. ניקולה סטרג’ן (צילום: הממשלה הסקוטית)

תגובתו של מקדונל

ג’ון מקדונל לא נשאר חייב. הוא סירב לסגת מעמדתו, וטען שהיא משקפת גם את עמדתו של ראש המפלגה ג’רמי קורבין. באירוע פוליטי נוסף בפסטיבל הפרינג’ באדינבורו, שהתקיים מעט לאחר פגישה של מקדונל עם ריצ’רד לאונרד, מקדונל טען שזו תהיה טעות פוליטית ואלקטורלית עבור הלייבור לנסות לחסום משאל כזה אם יידרש על-ידי הציבור הסקוטי או הפרלמנט הסקוטי. הוא גם הדגיש שקמפיין הלייבור יהיה נגד משאל עם כזה, אבל שלא יהיה שימוש בכלים פרלמנטריים מווסטמינסטר כדי לחסום אותו.

בשלב זה כדאי באמת לציין שעקרונית העמדות בלייבור לא חייבות לסתור זו את זו. הרעיון שהפרלמנט הבריטי לא יחסום את הפרלמנט הסקוטי מלקיים משאל עם, לא אומר שבלייבור חייבים לתמוך במשאל עם. ל-SNP יש בפרלמנט הסקוטי 62 חברי פרלמנט, לעומת 66 חברי פרלמנט למפלגות האחרות. כלומר, בסך הכל הניצחון של ה-SNP לא מובטח כאן. הסכם בין הלייבור ל-SNP יכול להסתכם בכך שממשלת לייבור בריטית לא תחסום משאל עם, אם יעבור בפרלמנט הסקוטי, אבל שחברי המפלגה בפרלמנט הסקוטי לא יהיו מחויבים להצביע בעד קיום המשאל. זה אמנם לא לחלוטין מסתדר עם מצע המפלגה, אבל אנחנו בכל מקרה מדברים על הבחירות הבאות, להן יהיה מצע אחר.

מקדונל גם הדגיש ש”אני לא הולך לתת לניקולה סטרג’ן לסדר אותי”. יש לזה חשיבות, מכיוון שהשמרנים מאוד אוהבים להראות את מפלגת הלייבור כמי שנמצאת בכיס של ניקולה סטרג’ן. בבחירות 2015, ראש מפלגת הלייבור דאז אד מיליבנד הוצג כמריונטה המופעלת על-ידי סטרג’ן. אתמול (ד’), המפלגה פרסמה בטוויטר תמונה, בה ג’רמי קורבין נראה מציץ מכיס חליפתה של סטרג’ן. לכן, בזמן שבלייבור כן בודקים את האפשרות לבריתות עם ה-SNP, המפלגה גם צריכה להראות שהיא לא פראיירית של סטרג’ן ושלא תיכנע לגחמותיה.

https://twitter.com/Conservatives/status/1159137210383421442

יהיה משאל שני?

ובכן, זה תלוי בשני דברים. ראשית, מתי יהיו הבחירות הבאות לפרלמנט הבריטי. שנית, מי ינצח בהן. החלק השני דיי ברור: אם מפלגת הלייבור אכן תעמוד מאחורי דבריו של ג’ון מקדונל, אז יהיה צורך להכניס את ג’רמי קורבין לדאונינג 10 בשביל זה. בוריס ג’ונסון לא ייתן למשאל כזה לקרות, ג’ו סווינסון לא תיתן לו לקרות, ולמרות שנייג’ל פרג’ מאוד אוהב דמוקרטיה ישירה סביר להניח שה-SNP פחות יאהבו את הרעיון של שיתוף פעולה עמו. אבל למה לתזמון יש חשיבות?

ובכן, מפני שניקולה סטרג’ן מעוניינת שמשאל העם ייערך לפני הבחירות לפרלמנט הסקוטי, שבהנחה ולא יוקדמו ייערכו במאי 2021. הבחירות לפרלמנט הבריטי מתוכננות כרגע לשנה לאחר מכן, מאי 2022. כלומר, שאם בוריס ג’ונסון יצליח להחזיק את הממשלה שלו עד הסוף, סטרג’ן תתקשה לקיים משאל עם לפני הבחירות שלה, ובהן מי יודע איך ילך ל-SNP. היא אמנם שוקלת ללכת לבית המשפט במקרה בו הפרלמנט הבריטי יחסום משאל עם, אבל הניצחון לא מובטח לה. זאת, מאחר שיש מחלוקת לגבי סמכות הפרלמנט הסקוטי לקיים משאל כזה ללא הסכמת הפרלמנט הבריטי.

כמו כן, לא לשכוח, לברקזיט תהיה השפעה רבה על המשאל הזה ועל תוצאותיו. רבים חוששים שברקזיט, במיוחד כזה ללא הסכם, יביא לסופה של הממלכה המאוחדת. במקרה כזה, ניקולה סטרג’ן תעשה הכל כדי שסקוטלנד תהיה הראשונה ללכת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *