תקציב הסתיו הגיע בצל הבחירות שיתקיימו מתישהו בשנה הבאה. שר האוצר ג’רמי האנט היה חייב, כדי לרצות את דעת הקהל ואת האגף הימני של מפלגתו שלו, להציג איזושהי הקלה במסים. הוא אכן הראה כמה כאלו, כשבמסים האישיים כיכבה הורדת הביטוח הלאומי בשתי נקודות אחוז, אבל מהר מאוד התגלתה האשליה. בגלל הקפאת מדרגות המס שהוחלט עליה בשנים שעברו, מיליונים יעברו בשנים הבאות למדרגות מס חדשות (או יתחילו לשלם מסים) ובכך נטל המס כחלק מהתמ”ג ימשיך לעלות ולשבור שיאים לתקופה שמאז 1945. שלא במפתיע, הציבור נתן פיק רגעי למפלגה השמרנית אבל לא לגמרי התרשם, ושמרנים רבים רעבים לעוד. לא בטוח כמה האנט יוכל עוד לתת | צילום: קירסטי אוקונור, משרד האוצר הבריטי
שלשום (ד’) הגיע הזמן לתקציב הסתיו. שר האוצר ג’רמי האנט הגיע לפרלמנט כדי לספר מה הוא מתכנן לתקופה הקרובה. מדובר בהצהרה חשובה ביותר, שכן לממשלה לא נשארו עוד הרבה הזדמנויות לשכנע את הציבור שכדאי לתת לה עוד זמן בשלטון כשתגיע העת ללכת לקלפיות. והאנט שלף ארנב מהכובע (אני יודע שהביטוי משתמש במילה “שפן”, אבל מה ששולפים מכובע זה אף פעם לא שפן), אבל הסתכלות לא מאוד מעמיקה עזרה לראות את התחתית הכפולה. במילים אחרות, דיי מהר עלו על האשליה.
קצת רקע
זה לא סוד שהשמרנים נמצאים בצרות. אחת הסיבות לכך היא שתחת שר האוצר רישי סונאק נטל המס עלה לשיאים שכמעט לא נראו מאז מלחמת העולם השנייה. ליז טראס ושר האוצר שלה קוואזי קווארטנג ניסו לתקן את זה ולהוריד מסים, אך בדרכם השלומיאלית והמופקרת בעיקר ריסקו את הכלכלה. כדי להציל את הכלכלה, לא נותרה לשר האוצר הנוכחי בררה אלא להמשיך במגמה של העלאת נטל המס. גם כשהוא מיתן את העלייה בתקציב האביב האחרון, בריטניה עדיין על המסלול לשבירת השיא בנטל המס מאז מלחמת העולם השנייה.
זה בעייתי לשמרנים משתי סיבות. הראשונה היא פנימית: המפלגה השמרנית עוברת תהליכי דוגמטיזציה מואצים, וכחלק מכך האגף הימני של המפלגה מעוניין לראות הורדות מסים בלי שום קשר למה שהמציאות מאפשרת, וזה מביא להרבה לחץ על ראש הממשלה רישי סונאק. הוא מודע לכך שיש לא מעט שמרנים שמעוניינים להיפטר ממנו, ובראשם שרת הפנים עד לפני רגע סואלה ברוורמן. אם האגף הזה לא יקבל איזשהו סיפוק, המריבות הפנימיות רק יחמירו.
הסיבה השנייה היא חיצונית: עד ינואר 2025 יתקיימו בחירות. מאז הניסוי הכושל של טראס וקווארטנג, כמעט בכל הסקרים הפיגור של השמרנים אחרי הלייבור הוא דו-ספרתי. אם סונאק רוצה איזשהו סיכוי לנצח בבחירות האלו, או לכל הפחות להפסיד באופן פחות כואב, הוא חייב משהו שקצת יספק את דעת הקהל. לפי הספקולציות, הבחירות יוקדמו וייערכו באביב 2024, מעט לאחר שהאנט יכריז על תקציב אביב מקל שיוכל לשמש כפלטפורמה ללכת לבחירות (בדומה למה שג’ון מייג’ור עשה בבחירות 1992), או סביר יותר בסתיו 2024, אחרי שהציבור יתחיל להרגיש את הקלות המס של תקציב האביב. אבל זה גם אומר שכבר עכשיו יש להתחיל בתהליך שיאפשר לציבור להרגיש שקצת יותר טוב לו.
כלומר, התקציב הזה הוא ההזדמנות הכמעט-אחרונה אם לא אחרונה לחלוטין לפייס את דעת הקהל הביתית והארצית. לכן, לא מפתיע שסונאק אמר בתחילת השבוע (ב’) שהגיעה העת להוריד מסים, גם אם לא בבת אחת. השמועות דיברו על קיצוץ במס הירושה.
הצהרת התקציב
שלשום (ד’) ג’רמי האנט הגיע לפרלמנט כדי לספר לחבריו מה מכיל התקציב, ועוד לא פחות מביום ההולדת של אשתו. לאחר שהוא פרגן לביצועי הכלכלה הבריטית בניגוד לתחזיות העגומות, וזקף זאת לזכות החלטות מכוונות טווח ארוך (בהתאם לסלוגן החדש של סונאק), הוא עבר לספר מה נעשה לטובת המרצת הכלכלה, בנאום שהתחלק לשלושה חלקים.
נתונים ותחזיות
לפני שהאנט ניגש ממש לעניין, הוא נתן את התשתית שלפיה הוא קיבל את החלטותיו. לפני שהציג את החלק הזה, הוא הודיע שכדי להילחם באנטישמיות שמרימה את ראשה בבריטניה, הוא יעביר עד ל-7 מיליון ליש”ט על פני שלוש שנים לארגונים חינוכיים שעוסקים בכך.
באשר לנתונים, ובכן ראשית האינפלציה ירדה לחצי ממה שהייתה בתחילת השנה, בהתאם להבטחת סונאק. האנט אמר שלפי המשרד לאחריות תקציבית (OBR), שמטרתו לנתח את ההשלכות של התקציב, התקציב עליו החליט מאפשר להוריד את האינפלציה אפילו יותר במהלך 2024, עד שתגיע ליעד של 2% ב-2025. עם זאת, הוא מודע לכך שלרבים בציבור יש צורך בסיוע כלכלי בזמן שדורשים ממנו להדק את החגורה. ראשית, העלאת הקצבאות ב-6.7%, בהתאם לשיעור האינפלציה בספטמבר במקום לשיעור האינפלציה באוקטובר (4.6%). שנית, הגדלת הסיוע בשכר דירה לזכאים. שלישית, הקפאת מסי האלכוהול עד לאוגוסט 2024. ולסיום, העלאת קצבאות הזקנה ב-8.5% החל מאפריל, בהתאם ל”מנעול המשולש”.
הלאה. הנתון הבא היה החוב הלאומי. לפני שנה, כך האנט, התחזית של ה-OBR הייתה ליחס חוב-תוצר של כמעט 100%. כעת ה-OBR חוזה שהיחס יעמוד בשנים הקרובות סביב ה-92%. באשר לגירעון, הוא עמד וצפוי לעמוד על מתחת ל-3% מהתמ”ג, בהתאם לכללים הפיסקליים שהממשלה הגדירה. הדבר מאפשר להאנט לעמוד במחויבות לנאט”ו לתקציב הגנה בשיעור של לפחות 2% מהתמ”ג וגם לתמוך בווטרנים, לחזק שירותים חיוניים כמו חינוך ובריאות, וגם לבצע רפורמה שתייעל את המגזר הציבורי.
נתון נוסף היה הצמיחה הכלכלית. לאחר שהתחזיות היו שהכלכלה הבריטית תתכווץ ב-2023, היא דווקא הצליחה לגדול. כעת תחזית הצמיחה היא 0.6% עד סוף השנה ו-0.7% ב-2024, ובשנים שלאחר מכן בין 1.5% ל-2% בכל שנה. האנט לא הסתנוור ואמר שיש צורך שהצמיחה תהיה גבוהה יותר. זה מביא אותנו לחלק השני.
רפורמות לצמיחה
האנט הציג מספר רפורמות כדי לחזק את הצמיחה. הראשונה היא בתחום הכישורים: 50 מיליון ליש”ט יושקעו בפיילוטים להעלאת מספר ההתמחויות המקצועיות (כסוג-של שוליות) בתחומים כמו הנדסה ותחומים נדרשים אחרים, במקום לצפות מכולם להצלחה אקדמית דווקא. השנייה היא בתחום התכנון: לדבריו, הרבה עסקים מתוסכלים מזה שבקשות לפרויקטי תשתית והתרחבות של עסקים מעובדות לאט מדי, ועסקים רבים מוכנים לשלם יותר כדי להאיץ את התהליך. לכן הוא יאפשר לרשויות המקומיות לגבות את מלוא מחיר העלות של עיבוד הבקשה, אך אלו לא תעמודנה בדדליינים הכסף יוחזר למגישי הבקשה. כמו כן, קרוב ל-600 מיליון ליש”ט יוקדשו לתכניות שונות שאמורות לזרז את הליכי הבינוי ולהביא לבנייתם של עוד בתים.
רפורמה גם צפויה בתחום ההשקעות הזרות, בהתאם להמלצות לדוח שהתקבל בנושא. בתחום הפנסיות צפויות שלל רפורמות (לדוגמה, האפשרות של עובד לדרוש ממעסיק חדש להמשיך להפריש לקרן הפנסיה הקיימת של העובד) שאמורות לחזק את התחום שנראה כגורם שיכול להניע מאוד את הכלכלה. כדי לחזק את תחום החדשנות וההייטק, 500 מיליון ליש”ט למשך שנתיים יוקדשו למרכזי חדשנות ברחבי המדינה. חברות מחקר ופיתוח יקבלו הקלות מס שונות. 4.5 מיליארד ליש”ט יושקעו על פני חמש שנים כדי למשוך השקעות לסקטור של אנרגיה ותשתיות ירוקות.
יש עוד: הטבות לאזורי השקעה, שנועדו לעודד את המגזר הפרטי להשקיע בפריפריה, יוארכו מחמש שנים לעשר, וכמו כן יוקצו עוד 150 מיליון ליש”ט לקרן ייעודית שאמורה למשוך עוד השקעות לאזורים אלו, וכמו כן נוספו אזורים חדשים לרשימה. לדבריו, זה אמור להביא את השקעות המגזר הפרטי ל-3 מיליארד ליש”ט וליצור 64 אלף מקומות עבודה חדשים.
גם עסקים קטנים יקבלו סיוע, למשל באמצעות הקפאה של אחד ממרכיבי הנוסחה לחישוב הארנונה לעסקים לשנה נוספת, לאחר שכבר הוקפא בשנתיים שעברו. ההנחה בגובה 75% שקיבל מגזר האירוח על ארנונה לעסקים תישמר גם היא לשנה נוספת. דמי ביטוח לאומי ייחודיים לעצמאיים, שהם מס שטוח, יבוטלו. גם ביטוח לאומי נוסף אותו משלמים עצמאיים יקוצץ בנקודת אחוז החל מאפריל. וכדי לעודד השקעות, המנגנון שאפשר לעסקים לקבל הקלת מס בגובה 250 אלף ליש”ט על כל מיליון שהשקיעו יהפוך לקבוע, במה שאמור להיות להקלת המס לעסקים הגבוהה ביותר בהיסטוריה של בריטניה.
להפוך את העבודה למשתלמת
החלק השלישי נועד לדבר על דרכים לעודד עבודה, זאת באמצעות שלוש רפורמות צד-היצע. הראשונה היא להכניס בעלי מוגבלויות ובעיות בריאות – שכיום מקבלים קצבאות בלי להידרש לחפש עבודה – למעגל העבודה. זאת באמצעות שינוי המנגנון לפיו נקבעות הקצבאות וכמו כן עידוד עבודות שניתן לעשות מהבית. אם במשך שנה וחצי מחפשי העבודה לא ימצאו אחת, הם יידרשו להשתתף בתכנית חובה בה הם יעבדו כדי לשפר את כישוריהם ולהגדיל את סיכוייהם למצוא עבודה. אם הם יסרבו לשתף פעולה במשך חצי שנה, הם לא יהיו זכאים יותר לקצבה.
הרפורמה השנייה היא העלאת שכר המינימום מ-10.42 ליש”ט לשעה ל-11.44, העלאה של 9.8%, שמהווה את העלייה המשמעותית ביותר בשכר המינימום מאז שחוקק. כך, מקווה האנט, יהיה ניתן להילחם בשכר הנמוך של עובדים רבים.
ולסיום, עוד הורדת מס: הורדת המדרגה הראשונה של הביטוח הלאומי (12,570 ליש”ט עד 50,270 ליש”ט בשנה) בשתי נקודות אחוז, מ-12% ל-10%. ולא רק זה: במקום שהורדת המס הזו תחל רק בשנת הכספים הבאה באפריל 2024, הוא יביא חקיקה מהירה שתכניס את הורדת המס לתוקף כבר בינואר הקרוב.
ניתוח
התמה של האנט, שחזרה שוב ושוב, היא שאחרי שהוא וסונאק הצליחו בעבודה קשה להשתלט על האינפלציה (למעשה, היא אפשרה לממשלה לעשות כמה טריקים חשבונאיים כדי להעמיד פנים שיש יותר כסף להורדות מס) ועל מאזן החוב הלאומי, אפשר להתחיל לדבר על הצמחת הכלכלה. לכן ניתן להוריד מסים. האנט אמנם הכחיש לאחר מכן שהיה מדובר בצ’ופרים לקראת הבחירות, אבל קשה שלא לתהות מה הדחיפות לחקיקת חירום שתקדים את הורדת הביטוח הלאומי לינואר, אלא אם הוא רוצה שאם סונאק יחליט לבחירות באביב שבציבור יתחילו להרגיש בכיס את הורדת המס.
בכל מקרה, גם לא כל הנוצץ זהב. לפי הערכת ה-OBR, למרות שהורדות המס השונות צפויות להוריד את נטל המס ביחס לתמ”ג ב-0.7 נקודות אחוז, נטל המס הכולל צפוי להמשיך לעלות והוא עדיין על המסלול של שבירת שיא לתקופה שאחרי מלחמת העולם השנייה עד שנת הכספים של 2028/9, עם נטל מס של 37.7% מהתמ”ג.
הסיבה העיקרית לכך, כך ה-OBR, טמונה בהחלטה שסונאק קיבל במהלך היציאה מהקורונה. כדי לא להגיד באופן מפורש שהוא מעלה מסים כדי לכסות את ההוצאות שהביאה המגיפה, הוא הודיע על הקפאת הרף של מדרגות המס למשך מספר שנים, במקום שיעלו משנה לשנה. כלומר, מי ששכרם מתעדכן עשויים למצוא את עצמם במדרגת מס חדשה ולשלם יותר (או, אם הם השתכרו מעט מאוד, למצוא את עצמם מתחילים לשלם מס). כדי לנקות אחרי הבלגן של טראס וקווארטנג, בתקציב סתיו 2022 האנט האריך את ההקפאה עד 2028. לפי המשרד לאחריות תקציבית, פירוש הדבר הוא שעד שנת הכספים של 2028/9 קרוב לשמונה מיליון אנשים או יצטרפו למעגל המס או ישלמו יותר מס בגלל כניסה למדרגות חדשות. כלומר, האנט הוריד מסים, ועדיין הרבה מאוד אנשים יצטרכו לשלם יותר.
דבר נוסף שהאנט “שכח” להזכיר בפרלמנט הוא שאמנם תחזית הצמיחה של ה-OBR היא חיובית כעת, אבל נמוכה יותר לרוב השנים הקרובות לעומת מה שהייתה בתחזית הקודמת שניתנה במרץ. כלומר, האנט הציג שנמוך כשדרוג.
תגובות
יש שלושה גורמים שצריך להתעכב על התגובה שלהם: האופוזיציה, האגף הימני במפלגה השמרנית וכמובן הציבור.
האופוזיציה
כאן נתמקד במה שטענה מקבילתו של האנט בממשלת הצללים של הלייבור, רייצ’ל ריבס. היא שמחה להשתמש בנתונים שהבאתי לעיל כדי לכנות את השמרנים מפלגה של “מסים גבוהים וצמיחה נמוכה”, מה שבימין לרוב אוהבים להצמיד לסוציאליסטים ולסוציאל-דמוקרטים. לדבריה, הורדות המס עליהן הכריז האנט לא משתוות להעלאות המסים שהגיעו בשנים האחרונות, כך שהן מהוות לעג לרש. בפועל, היא אמרה, המסים בשנה הבאה יהיו גבוהים יותר, ואת הנטל ישלמו האנשים העובדים. היא לעגה לכך שמס הירושה לא נכנס בסוף לתקציב, כנראה כי אפילו במפלגה השמרנית הבינו שהורדת מס לעשירים תיראה רע באמצע משבר יוקר מחיה. היא נופפה בסטטיסטיקות לא מחמיאות לבריטניה על מצב הצמיחה ושיעורי התעסוקה שלה ביחס לעולם. לדבריה, הכרזות חיוביות רבות של האנט הן למעשה חיקוי חיוור של מה שהלייבור הציעה כבר מזמן.
אין ספק שמדובר בנאום הכנה לבחירות של ריבס. אבל קשה להאשים אותה: מבחינה פוליטית, לא היה זמן טוב יותר להיות מפלגת האופוזיציה מאז 1997. מבחינה כלכלית, לעומת זאת, למפלגה שתנצח בבחירות הבאות יהיה ניתן רק לתת ציטוט מהשיר של “ארץ נהדרת” מבחירות 2009: “תנחומיי, ניצחת”.
האגף הימני
גם באגף הימני לא היו מאוד מרוצים, למרות שנראה שקיבלו מספיק כדי לא לצאת מהכלים לגמרי. ג’ייקוב ריס-מוג אמר שהיה נראה שהלב של האנט במקום הנכון מבחינת הרצון להוריד מסים, אבל שלא נעשה מספיק. ראניל ג’איאוורדנה, ראש הקבוצה השמרנית לצמיחה, הודה שמדובר ב”התחלה טובה”, אבל מעוניין לראות יותר בעניין מס הירושה ומדרגות המס המוקפאות. ליז טראס, שמשום מה עוד מרשה לעצמה לדבר בפומבי על כלכלה, קראה להורדת מס החברות מ-25% ל-19%. שמרנים אחרים מאיימים לחסום בגופם כל ניסיון עתידי מצד ממשלתם להעלות מסים.
בקיצור, האנט הצליח להביא תקציב שאמנם לא סתם את התיאבון של חברי האגף הימני במפלגה, אבל לפחות הרגיע אותם במובן שהם יחכו עם הסכינים שהם השחיזו לפני שאלו ייתקעו בגבו. בהתחשב בכך שסונאק והאנט לא רוצים לרסק את הכלכלה שוב ובכך להביא את הפיגור בסקרים לגרוע אפילו יותר, זה הכי הרבה שהשניים היו יכולים לבקש בזירה הפנימית מהתקציב הזה.
הציבור
לפני שנעבור לסקרים, יש גם כמה דברים שהמומחים היו רוצים לומר. מייקל סונדרס, שבעבר היה חבר בוועדה המוניטרית של בנק אנגליה, התרשם שהתכנית של האנט למימון הורדות המס יותר טובה מהיעדר התכנית של קווארטנג, אבל לא בהרבה, ושהיא נשענת על הרבה הנחות יסוד אופטימיות למדי. טורסטן בל מה-Resolution Foundation מצא את הרעיון שההכנסות ממסים יעלו הודות לאינפלציה, שעודנה גבוהה, אבל ההוצאה ציבורית לא כ”בדיון פיסקלי”. יו”ר המכון למחקר פיסקלי פול ג’ונסון אמר שעצם העובדה שלא הוכרזו תקציבים נוספים למשרדים פירושם שהממשלה מתכננת בפועל לממן את הורדות המס האלו באמצעות קיצוצים בהוצאה הציבורית. בקיצור, התחושה שהמומחים קיבלו היא של אחיזת עיניים.
ונעבור לציבור עצמו. מכון הסקרים YouGov בדק ומצא שמצד אחד, יש יותר אנשים שחושבים שהתקציב הוגן (38%) וניתן למימון (31%) מאשר כאלו שחושבים שלא (23% ו-29% בהתאמה). אבל רק 15% חושבים שמצב המדינה יהיה יותר טוב בזכות התקציב הזה, לעומת 20% שחושבים שמצבה יורע או 48% שחושבים שייוותר ללא שינוי. כשזה מגיע למצב האישי, אז אמנם יותר אנשים חושבים שמצבם יוטב מאשר יורע (18% לעומת 15%), אבל 55% לא חושבים שמצבם האומלל ישתנה. לא פלא ש-26% השיבו שהממשלה מנהלת את הכלכלה בצורה טובה, לעומת 64% שענו שבצורה גרועה. בסקר שהמכון ערך עבור הטיימס, השמרנים זכו לקפיצה של 4% לעומת סקר שנערך מוקדם יותר החודש, מ-21% ל-25%. אבל עדיין מדובר בפיגור של 19 נקודות אחוז מאחורי הלייבור (44%), כך שאין סיבה להתעודד יותר מדי. בקיצור, הציבור לא מתלונן על מה שכן קיבל, אבל חושב שהיה יכול לקבל יותר טוב.
Public economic attitudes following the Autumn Statement
Government handling economy badly: 64%
State of the economy is bad: 69%
Expect economy won’t get better in next year: 72%
Expect household finances won’t get better in next year: 78%https://t.co/4v5UlcLVsZ pic.twitter.com/oelm5anyvJ— YouGov (@YouGov) November 24, 2023
לסיכום
השמרנים נואשים, והאגף המרכזי במפלגה נואש גם לתמרן בין הצרכים הכלכליים לבין האגף הימני שמתעקש להתנהל כמו להקת פיראנות. וזה עוד לפני שמדברים על הבחירות המתקרבות, ולפי אחת הסברות האנט סיפק תקציב שיאפשר להציג לציבור משהו במקרה שסונאק יחליט ללכת לבחירות כבר באביב (זאת מעבר לכך שמדברים להקדים את תקציב האביב ממרץ לפברואר). האנט עשה ככל יכולתו לעשות כמה טריקים שייראו כמו הורדת מסים, למרות שהרבה מאוד אנשים הולכים דווקא לשלם יותר מס בקרוב, ושנטל המס הכללי צפוי רק להמשיך ולעלות. זה עשה את שלו בסקרים בטווח הקצר, אבל ייתכן מאוד שככל שיעבור הזמן ויותר אנשים יבינו בכיס שלהם את גודל הבלוף, הם יתעצבנו וינטשו את השמרנים שוב. נראה שלהאנט יש רק ארנבים מרוטים לשלוף מהכובע, ולא בטוח כמה הקהל יתרשם מהם לאורך זמן.