מלחמה! גייסו את הצי המלכותי! כמובן, מדובר בהגזמה קטנה. אבל האי ג’רזי, טריטוריה עצמאית למחצה הכפופה לכתר הבריטי, נכנס למאבק מול צרפת שהצריך את הזעקת הצי המלכותי. הסכמי הדיג סביב הברקזיט הגבילו גם כך את הגישה של דייגים צרפתיים למים הטריטוריאליים של האי בהם הם נהגו לדוג במשך שנים, וממשלת ג’רזי החליטה להוסיף תנאים נוספים לרישיונות הדיג שלהם. הדייגים טוענים, בגיבוי האיחוד האירופי, שהתנאים החדשים מפרים את הסכם הסחר בין בריטניה לאיחוד. אבל ממשלת האי התעקשה. הדייגים לא נשארו חייבים ויצאו בשיירה ענקית של סירות לעבר האי תוך איום לחסום את הנמל המרכזי בו. כדי למנוע מצב כזה, בריטניה שלחה שתי ספינות מהצי כדי להגן על הנמל, וצרפת שלחה ספינות פטרול משלה. בסוף, הדייגים חזרו הביתה בלי הסלמה של ממש, אבל בצל זאת ובצל האיום של צרפת לנתק לג’רזי את החשמל, ברור שיש פה בעיה שמחייבת פתרון | בתמונה: נמל סנט היילר בג’רזי (צילום: GrahamAndDairne, פליקר)
לרגע היה נראה שחזרנו למאה ה-19, עם מתיחות בין בריטניה לצרפת שכללה גם כלים צבאיים. הרקע לכך הוא – איך לא? – הברקזיט. אותה חיה פצועה שמסרבת להתפגר כבר. הסכם היציאה והסכם הסחר עם האיחוד האירופי היו אמורים לדאוג ליציאה חלקה יחסית של בריטניה מהאיחוד האירופי, אבל בפועל יצרו הר של בירוקרטיה חדשה ששני הצדדים צריכים להתמודד איתה. ולפעמים, זה גורם לחיכוכים. לפעמים עם בריטניה ישירות, ולפעמים עם טריטוריות כמו האי ג’רזי.
אי קטן בשם ג’רזי
אתם ודאי זוכרים מהסכם הסחר שאחד הנושאים הקריטיים בו היו זכויות הדיג. לבריטים היה מאוד חשוב לצמצם באופן רציני את זכויות הדיג שהדייגים האירופאים נהנו מהן במים הטריטוריאליים של בריטניה. בהסכם, הוסכם שבחמש השנים וחצי הראשונות המכסה של האירופאים במים הבריטיים תקטן, ולאחר מכן בריטניה תקבל שליטה מלאה במים. כחלק מהעניין הזה, הדייגים מאירופה צריכים לעמוד בחוקים מסוימים.
וכעת, אנא הכירו את האי ג’רזי, טריטוריה בריטית סמי-עצמאית בתעלת למאנש. יש לאי שלטון משלו והוא לא כפוף לחוקי הפרלמנט הבריטי, אבל בכל הקשור לעניינים בינלאומיים – הגנה צבאית אבל גם נושאים כמו סחר בינלאומי – הוא מיוצג על-ידי בריטניה. ג’רזי לא היה חלק אינטגרלי מהאיחוד האירופי, והיו לו יחסים עם האיחוד במסגרת מה שנקרא “פרוטוקול 3”, שהפך אותו לחלק מהשוק המשותף וכולל גם התייחסות לנושא הדיג. כל זה אומר שכשבריטניה סגרה את סיפור הדיג מול האיחוד, היא כללה גם את ג’רזי בסיפור הזה.
ממשלת ג’רזי ניפקה רישיונות דיג ל-41 כלי שיט צרפתים. מתן הרישיונות נשען על היקף הדיג של כל כלי שיט מפברואר 2017 ועד ינואר 2020. אבל לא כל כלי השיט נתנו את המידע הדרוש על היקף הדיג שלהם בתקופה הזו, מה שהביא לכך ש-17 כלי שיט קיבלו גישה פחותה בהרבה לדגה של ג’רזי. הרשויות בצרפת, מבחינתן, טענו שלרישיונות נוספו תנאים שחורגים ממה שהוסכם בהסכם הסחר עם האיחוד ובלי התייעצות עם האיחוד. בג’רזי טענו שהן סבירות לגמרי ואמרו שאפשר להגיע לפתרון.
אוקיי, אבל מה עם הצבא שהבטחת?
הדייגים הצרפתים, שפרנסתם תלויה בדיג במימיה של ג’רזי, לא שתקו על העניין הזה. אתמול (ה’) 60 כלי שיט צרפתים שטו מנורמנדי לאי הקטן ויצרו חשש שהם יחסמו את הנמל העיקרי שלו. לכן, כאחראית לשלומה של ג’רזי, בריטניה שלחה מבעוד מועד שתי אניות מהצי המלכותי, כדי לדאוג שחסימת הנמל לא תוכל לקרות. ממשלת בריטניה הודיעה שכל חסימה של הנמל תהיה “לחלוטין לא מוצדקת”. תוך כדי, היא גם קראה להביא להפסקת ההסלמה בין צרפת לג’רזי. צרפת לא נשארה חייבת, ושלחה ספינות פטרול משלה לאזור. הצי לא נכנס לפעולה של ממש, וכלי שיט מקומיים ניסו להדוף את הכלים הצרפתיים.
BREAKING: The UK is sending two Royal Navy boats to Jersey "as a precaution" after threats of a French blockade of the island's main port.
Read more here: https://t.co/hZ3oIR4e2Y pic.twitter.com/LQv1BEz52V
— Sky News (@SkyNews) May 5, 2021
בסופו של דבר, הסירות הצרפתיות חזרו הביתה בלי שנזק של ממש נגרם. זאת, על רקע שיחות בין ממשלת ג’רזי לבין נציגי הדייגים. בזמן שבממשלת ג’רזי טענו להתקדמות חיובית, הדייגים הרבה פחות אופטימיים מההתקדמות. בכל מקרה, בריטניה הוציאה את הספינות שלה מהאזור, אבל השאירה אותן בכוננות, למקרה ששוב יתעורר צורך. גם הצרפתים החזירו את ספינות הפטרול שלהם הביתה. רבים הופתעו שהסיטואציה לא הידרדרה מעבר למה שקרה. אבל כולם מבינים שזה ממש רחוק מלהיות סוף הסיפור. גם בהודעה של דאונינג 10 הכירו בכך שהעניין נפתר “לעת עתה”.
יש לציין שזה לא הסיפור כולו, וצרפת מתכוונת להפעיל עוד מנופי לחץ על ממשלת ג’רזי כדי שתקל את מדיניות הרישיונות שלה. 95% מהחשמל של ג’רזי מקורו בצרפת. עוד בטרם הפגנת הדייגים האמורה, אניק ז’יראדין, שרת הים בממשלת צרפת, איימה לנתק לג’רזי את האספקה. היא אמרה לאסיפה הלאומית של צרפת: “בקשר לג’רזי, אני מזכירה לכם את העברת החשמל באמצעות כבלים תת-ימיים. גם אם יצער אותנו אם ניאלץ לעשות את זה, אנחנו נעשה את זה אם נצטרך”. שזה בגדול “יש לך פרצוף יפה וחבל שתיאלץ אותי לעשות לו משהו”. ואלו לא רק דיבורים באוויר: ההסכמים בין בריטניה לאיחוד מאפשרים להן לנקוט בסנקציות במקרים מסוימים של הפרתם. ניתן לטעון שסנקציה כזו יכולה להיות הפסקת זרם החשמל.
מה עכשיו?
כאמור, ישנן שיחות בין ממשלת ג’רזי לנציגי הדייגים כדי להגיע להבנות. אבל זה כנראה לא הולך להסתיים שם, ויהיה צורך לערב הורים. קרי, ג’רזי תבקש סיוע מבריטניה והדייגים יבקשו עזרה מממשלת צרפת ומהאיחוד האירופי. בבריסל, הנציבות האירופית משוכנעת שהצדק עם הדייגים ושהפעולות של ממשלת ג’רזי חורגות מהסכם הסחר שהושג עם בריטניה. מנגד, בוריס ג’ונסון הבטיח לממשלת ג’רזי את תמיכתו הבלתי מסויגת. אני לא הולך לקבוע האם באמת יש פה הפרה של הסכם הסחר, אבל אם תהיה בריטניה תצטרך לקחת אחריות על מעשיה של ג’רזי. זו חובתה בהתאם לסטטוס המדיני של ג’רזי, אבל בטח אם ג’ונסון מציע תמיכה עיוורת במעשיה של ממשלת האי לגבי דיג.
קצת קשה להתעלם מכך שממשלת בריטניה לא מרוצה מהפשרות שהיא עשתה. ג’ונסון כבר הבטיח להיפטר מ”המחסומים המגוחכים” שנמצאים בים האירי כתוצאה מהסכם היציאה שהוא עצמו חתם עליו, קידם אותו ורץ עליו בבחירות הכלליות האחרונות. זה כנראה אותו סיפור: בריטניה נאלצה לחמש שנים וחצי להתפשר על השליטה שלה במים הטריטוריאליים שלה. לכן, כל השתלטות על פיסת ריבונות נוספת מתקבלת בברכה. ייתכן שממשלת ג’רזי רק בוחנת את הגבולות ושהיא לא עשתה משהו שבאמת מפר את ההסכם, אבל עצם העובדה שג’ונסון מעודד את העניין מראה שהוא שמח על בלון הניסוי הזה. כמובן, ייתכן שהדייגים בעיקר לא מרוצים מהרגולציה החדשה ולא יודעים להתמודד איתה בדרך בוגרת, אבל זה לא מוריד מהמדיניות של הממשלה הבריטית לסגת מההסכמים עליה חתמה לכיוון ריבונות מוחלטת.
וזה מעלה עוד שאלה: ב-2026 לצרפתים לא תהיה כל זכות לדוג במים של ג’רזי. מה בדיוק הולך לקרות אז? האם הם יפעילו לחץ על בריטניה ועל איי התעלה כדי לקבל רישיונות דיג באזור? במצב כזה הצדק יהיה כולו עם בריטניה במקרה שהפעילות הצרפתית תחזור על עצמה. אבל מה בריטניה תציע לצרפת כדי לשמור על היחסים? ברקזיט, גם לאחר שמומש, מסתמן כתופעה שתמשיך ליצור שיבושים בבריטניה ובאירופה במשך שנים רבות.