דומיניק ראב הצהיר בריאיון טלוויזיוני שבכוונת הממשלה לשמור על החוק שימנע מבוריס ג’ונסון לצאת מהאיחוד האירופי ללא הסכם בלי אישור הפרלמנט, אבל תוך בדיקת גבולות החוק, במטרה שלא לבקש דחייה בברקזיט. כעת, המערכת הפוליטית מעלה כוננות. באופוזיציה עמלו עוד קודם על הכנת צוות משפטי שיעתור מידית נגד ג’ונסון במקרה שינסה לעבור על החוק, ראב זכה לגינויים, ואפילו שר המשפטים אמר שהוא קיים עם ג’ונסון שיחה צפופה על שלטון החוק. אבל, למרות שנראה שג’ונסון נדחק לפינה, ייתכן ששר החוץ הצרפתי סיפק לג’ונסון חבל הצלה | צילום: מחלקת המדינה האמריקאית
האם יכול להיות שבוריס ג’ונסון יתעלם מהחקיקה, שתדרוש ממנו לבקש דחייה במועד הברקזיט אם לא יצליח להגיע להסכם יציאה עם האיחוד האירופי, או לחלופין לאשר בפרלמנט יציאה ללא הסכם? ובכן, לא מהמקפצה, אבל הוא צפוי לנסות לעקוף אותה. את זה לא אני אומר, אלא שר החוץ של ג’ונסון, דומיניק ראב. היום (א’), ראב התראיין לתכנית “סופי רידג’ בראשון” של רשת סקיי ניוז. כשנשאל לגבי מחויבות הממשלה לכבד את החקיקה של הפרלמנט, ראב ענה: “אנחנו ניצמד לחוק, אבל אנחנו גם – בגלל שזו חקיקה כל-כך גרועה – נרצה לבחון את הגבולות של מה שהיא באמת דורשת מבחינה משפטית”.
בקיצור, דומיניק ראב התחייב שהממשלה תפעל במסגרת החוק, אבל גם אמר שהממשלה מתכוונת למצוא בו את הפרצות שיאפשרו לא לבקש דחייה בפועל. כלומר, לעקוף את החוק במסגרת החוק. ההבהרה הזו הגיעה בעקבות הכרזתו של ג’ונסון שהוא יעדיף “למות בתעלה” מאשר לבקש דחייה, מה שיצר חשש שיעבור על החוק. הדבר הביא לכך שחברי פרלמנט מהאופוזיציה הקימו צוות משפטי שיהיה מוכן לעתור מידית במקרה של עבירה על החוק. מומחה למשפט אף הזהיר שג’ונסון עלול לסיים במאסר אם יעשה זאת. לכן, ראב עכשיו צריך להבהיר שהממשלה מתחייבת לעבוד באופן חוקי.
האפשרויות של ג’ונסון
החוק, כמובן, לא מחייב את ג’ונסון לבקש דחייה. יש לו שתי אפשרויות אחרות: להגיע להסכם או לשכנע את הפרלמנט בנכונות יציאה ללא הסכם. האפשרות השנייה כנראה לא תקרה, כי לו היה לה פוטנציאל להתממש כנראה שהחקיקה מראש לא הייתה עוברת. האפשרות הראשונה תלויה בג’ונסון, וביכולת שלו להביא אלטרנטיבה ל-backstop. בריאיון, דומיניק ראב טען שהממשלה סיפקה חלופות מול מנהיגי האיחוד האירופי, ונתן מספר דוגמאות כלליות. בגלל חוסר המוכנות לספציפיות מצד הממשלה, ובגלל שמנהיגים באירופה טוענים שאין שום התקדמות בעניין, רבים לא מאמינים שנערך משא ומתן רציני בנושא. זו אחת הסיבות שאמבר ראד, שרת העבודה של ג’ונסון, סיפקה להתפטרותה מהממשלה אמש. לכן, הסיכויים של ג’ונסון לממש איזו משתי האפשרויות עד ה-19 באוקטובר – התאריך אותו קבע החוק – נראים לא גבוהים.
כמובן, לג’ונסון יש אפשרות אחת נוספת להוציא את בריטניה מהאיחוד האירופי ב-31 באוקטובר: לא לזכות בדחייה. העובדה שבריטניה תבקש דחייה אין פירושה שהאיחוד האירופי יאות לתת אותה. באפריל, כשניתנה הדחייה שהביאה אותנו עד הלום, באיחוד הזהירו שהדחייה הבאה תינתן רק אם יש סיבה ממש טובה. אז אמנם ג’ונסון קיבל נוסח של מכתב אותו הוא יצטרך לשלוח למועצה האירופית, אבל הוא יכול להכין את השטח בבריטניה כך, שמנהיגי אירופה יסיקו שאין שום סיבה לגרור את הפארסה הזו עוד תקופה. שר החוץ הצרפתי ז’אן-איב לה דריאן כבר הבהיר שאין בכוונת צרפת “לעבור את זה כל שלושה חודשים”, והתנה דחייה בפתירת הכאוס הפוליטי בבריטניה. כלומר, ג’ונסון בגדול צריך להמשיך במסלול הרגיל, תוך כדי שהוא משכנע את הציבור שזו התכנית לכל אורך הדרך.
כל שאר הדרכים להתחמק מדחיית הברקזיט ידרשו סיוע ממשפטנים שיוכלו למצוא פרצות, שקריאה פשוטה של החוק לא מאפשרת למצוא.
במערכת הפוליטית
למרות ההבהרה שג’ונסון יעבוד במסגרת החוק, במערכת הפוליטית לא קיבלו את זה היטב. התובעת הכללית בממשלת הצללים, שאמי צ’קרבארטי, טענה בריאיון משלה ל”סופי רידג’ בראשון” שהחקיקה “ברורה כשמש”, ושג’ונסון מעוניין לפעול בצורה שיש חוק אחד עבורו ולחבריו וחוק אחר עבור כל השאר. לדבריה, ג’ונסון מתנהג כדיקטטור. זו לא הפעם הראשונה שטענה מהסוג האחרון מועלית נגד ג’ונסון.
אבל לא רק מהאופוזיציה נשמעו קולות כאלו. שר המשפטים רוברט באקלנד היה צריך להפריך שמועות על כך שבכוונתו ללכת בעקבותיה של אמבר ראד ולהתפטר מהממשלה. בציוץ ההבהרה, הוא גם הבהיר שהייתה לו שיחה עם בוריס ג’ונסון על חשיבות שלטון החוק, אותו הוא נשבע לקיים. אתה יודע שהאמון בך לא גבוה, כששר המשפטים שלך לוקח אותך לשיחה על חשיבות שלטון החוק.
Speculation about my future is wide of the mark. I fully support the Prime Minister and will continue to serve in his Cabinet. We have spoken over the past 24 hours regarding the importance of the Rule of Law, which I as Lord Chancellor have taken an oath to uphold.
— Robert Buckland QC MP (@RobertBuckland) September 8, 2019
בקיצור, ג’ונסון ממשיך לסבול לחוסר אמון מוחלט מצד יריביו. הם רואים אותו כעבריין שהגיע לדאונינג 10 עם מנדט שאינו ציבורי או פרלמנטרי, אלא מפלגתי בלבד. בהתאם, כל חשד מצדם שג’ונסון לא יקיים את רצון הפרלמנט מדליק נורה אדומה. והדבר נכון גם לגבי השרים שיותר סקפטיים כלפי יציאה ללא הסכם.
לאן ממשיכים מכאן?
מה שניתן להגיד בוודאות זה שמחר (ב’) הממשלה שוב תנסה ללכת לבחירות, ושנכון לעכשיו האופוזיציה עדיין מתכוונת להצביע נגד. בהמשך השבוע השעיית הפרלמנט תיכנס לתוקף, ועד אמצע אוקטובר העניין יהיה תלוי ביכולת של בוריס ג’ונסון להתקדם מול האיחוד. מעט לאחר חזרת הפרלמנט לפעילות, תתקיים פסגת המועצה האירופית. לאחריה, בהנחה שלא ישיג הסכם, ג’ונסון יצטרך לבקש דחייה בדיוק כפי שנדרש במכתב שהכתיב החוק (שיקבל מחר את החותם המלכותי). אחר-כך, כך מקווים באופוזיציה, יהיה אפשר ללכת לבחירות אחרי ה-31 באוקטובר, תוך כדי שג’ונסון יאבד תמיכה עקב דחיית הברקזיט.
אבל, כפי שהוזכר קודם, צרפת. כרגע, לא נראה שהולך להיות שינוי בסדר הכוחות הקיים. כמובן, קיימת האופציה להגיד למנהיגי האיחוד שמיד לאחר קבלת הדחייה בריטניה תלך לבחירות כלליות כדי לפתור את המבוי הסתום. אבל, ג’ונסון לא יוסיף שום דבר שעשוי להביא לכך שהדחייה אכן תינתן. אמנם חברי אופוזיציה ביררו מראש עם בכירים באיחוד שתתקבל דחייה במועד הברקזיט, אבל ההצהרה של לה דריאן הופכת את זה לפחות ודאי.
הדבר היחידי שיכול להבטיח את הרעיון שראש הממשלה יספק סיבות טובות למתן הדחייה הוא החלפתו של ג’ונסון. הדבר יכול להיעשות או באמצעות שיתוף פעולה עם ג’ונסון והקדמת הבחירות, או באמצעות הפלת הממשלה בהצבעת אי-אמון והצבת ראש/ת ממשלה אחר/ת במקומו. הבעיה עם הפתרון הראשון היא שעדיין אין ערובה שג’ונסון לא יקבע את הבחירות ל-15 באוקטובר כפי שהבטיח, אלא מאוחר יותר, כך שיהיה מאוחר מדי לעצור יציאה ללא הסכם. מה גם שייתכן שג’ונסון ינצח בחירות כאלה. הבעיה בפתרון השני היא, שבאופוזיציה עדיין לא מסכימים על זהות ראש/ת הממשלה המדובר/ת. וכל זה בהנחה שבאופוזיציה שמו לב לעניין הזה.
לכן, ממש לא בטוח שהאופוזיציה ניצחה כבר כעת.