הבחירות המקומיות השנתיות מתקרבות, וזה הזמן להתחיל לעקוב. מה בעצם הכללים? מי ישתתפו? מה הולך בלונדון, שם מתקיימות בחירות לראשות העיר? ומה המשמעויות האפשריות של הבחירות האלו לעתיד של רישי סונאק ולמועד הבחירות הכלליות? כל התשובות בפנים | בתמונה: בניין עיריית לונדון (צילום: ביל סמית’)

אתמול (ה’) בריטניה נכנסה לתקופת הקמפיין של הבחירות המקומיות, שהיא שלושה שבועות שיסתיימו ביום הבחירות ב-2 במאי) בהם הממשלה לא מציעה צעדי מדיניות חדשים כדי לא לנצל את המעמד שלה לתועלת מפלגתית. מדובר בפעם האחרונה בה ייערכו בחירות מקומיות, שנחשבות לאומדן החזק ביותר לגבי מצב הרוח ברמה הלאומית, לפני הבחירות הכלליות. אבל השנה מדובר בבחירות שעשויות להיות גורליות, עם פוטנציאל לקבוע את מועד הבחירות הכלליות.

שיטת הבחירות

זה משהו שצריך להזכיר כל שנה מהסיבה שהשלטון המקומי באנגליה הוא טלאי על טלאי (על טלאי). ניתן לקבל יותר פרטים כאן, אבל הנה ממש בקצרה: באנגליה יש כמה סוגים של מועצות. בערים, ישנן מועצות מטרופוליטניות, או ליתר דיוק רובעים מטרופוליטניים, ומועצות לא מטרופוליטניות, להן נקרא לצורך הנוחות מועצות מחוזיות. אלו נחלקות לשני סוגים: מועצות אוניטריות, להן יש רק שלב אחד, ומועצות דו-שלביות, כשתחת מועצות המחוז יש רובעים לא מטרופוליטניים, ושני הנדבכים חולקים בסמכויות. מרבית הרובעים המטרופוליטניים עובדים במתכונת אוניטרית, אך יש את לונדון שיוצאת דופן, וכמו כן רובעים מטרופוליטניים יכולים להתאגד ולקבוע מעליהם רשות משולבת, לרוב עם ראש עיר שנבחר ישירות (לדוגמה, מנצ’סטר רבתי). השנה יהיו בחירות ב-31 רובעים מטרופוליטניים, 18 מועצות מחוז אוניטריות, 56 רובעים לא מטרופוליטניים ובנוסף גם רשות לונדון רבתי ותשעה ראשי רשויות משולבות יעמדו לבחירה.

אנדי ברנהם
יתמודד שוב לבחירה. ראש עיריית מנצ’סטר רבתי אנדי ברנהם (צילום: מפלגת הלייבור)

שנייה, לא סיימנו. זה היה הסבר רק על סוגי המועצות. המועצות השונות מתחלקות גם לסוגים שונים של בחירות. הבחירה של כל חברי המועצה נעשית באופן זהה של בחירת חברי הפרלמנט: חברי המועצה מייצגים אזור בחירה כלשהו, ומי שמקבלים הכי הרבה קולות מנצחים. אבל יש הבדל קטן בין מועצות: יש כאלו שבוחרות את כל חברי המועצה שלהן פעם בארבע שנים. יש כאלו שפעם בשנתיים בוחרות מחצית מחברי המועצה לכהונה בת ארבע שנים. ויש כאלו שבוחרות כל שנה שליש מחברי המועצה לכהונה של ארבע שנים, עם הפסקה בשנה הרביעית. מעבר לזה, בחלק מהמועצות הראש נבחר ישירות, וחלק לפי השיטה הפרלמנטרית הקלאסית.

ב-11 רשויות מסוגים שונים יתקיימו בחירות ישירות לראשות העיר. כאן קרה דבר חשוב שיש לציין: ב-2022 עבר חוק ששינה את שיטת הבחירות. אם בעבר הבחירה הייתה נעשית בשתי עדיפויות, כדי להבטיח שראשי הערים יקבלו לפחות מחצית מקולות המצביעים, כעת הבחירה נעשית בדומה לפרלמנט: מי שיקבלו הכי הרבה קולות, בלי קשר לשיעור הקולות בו יזכו, ינצחו. פירוש הדבר הוא רגישות רבה להצבעות אסטרטגיות והצבעות מחאה.

קצת על לונדון

הרבה עיניים יינשאו ללונדון, בה הרשות המטרופוליטנית תבחר הן ראש/ת עיר והן את 25 חברי אסיפת העיר. המתמודדים הם ראש העיר המכהן סאדיק קאן (לייבור) ויריבתו השמרנית סוזן הול. מצד אחד, הול עושה רושם של נציגת “הטרלול הרגרסיבי”, מה שפחות מתאים לעיר הקוסמופוליטית והרב-תרבותית. אך מצד שני, ההתעקשות של קאן על מדיניות “אזור אוויר נקי” כבר הביאה להפסד דחוק של הלייבור בבחירות הביניים באקסברידג’ ודרום רייסליפ.

סאדיק קאן
לא להסתנוור מהסקרים. סאדיק קאן (צילום: ממשלת סקוטלנד)

אז מה אומרים הסקרים? רבים מהם מראים שקאן מוביל בפער נוח על הול וכנראה ייקח בהליכה. עם זאת, ראוי לזכור שב-2021 קאן ניצח בהפרש קטן בהרבה מזה שהסקרים חזו לו. לכן, לא כדאי להודיע כבר עכשיו שקאן הוא המנצח. אם, לדוגמה, המדיניות של קיר סטארמר ביחס למלחמה בעזה תגרום למספיק מצביעי לייבור בלונדון להישאר בבית או להצביע למפלגות אחרות, זה עלול להפוך לגבולי מאוד עבור קאן.

ועוד עניין קטן

באותו יום, ה-2 במאי, יתקיימו גם בחירות ביניים לפרלמנט, במחוז הבחירה בלאקפול דרום. זאת בשל התפטרותו של חבר הפרלמנט סקוט בנטון (שמרני), לאחר שהסתבך בשחיתות. כלומר, בנוסף לבחירות המקומיות, סונאק יצטרך גם להגן על מושב שמרני בפרלמנט, וממש לא בטוח שהוא יצליח, בהתחשב בזה שכבר ב-2019 הוא ניצח בבחירות בפער לא מאוד מרשים.

המשמעויות

הבחירות המקומיות משמשות כמדד למצב הרוח הלאומי (שזה קצת מוזר, בהתחשב בזה שהבחירות המקומיות נוגעות בכל שנה רק לחלק מהמצביעים), וכאמור: אלו הבחירות המקומיות האחרונות לפני הבחירות הכלליות, שיתקיימו לכל המאוחר בינואר 2025. אבל ישנו עניין נוסף: ישנם דיווחים רבים על כוונות במפלגה השמרנית להדיח אותו מראשות המפלגה (ובכך מראשות הממשלה) עוד לפני הבחירות הכלליות. אם קשר כזה אכן יצא לפועל, יעמדו בפני סונאק שתי אפשרויות: לעמוד מול הקושרים ולקוות שיצליח לשרוד (ולהסתכן בכך שלא יצליח), או לחלופין להקדים את הבחירות הכלליות ובכך אמנם ככל הנראה להצעיד את מפלגתו לתבוסה מוחצת, אבל לפחות ימנע מחבריו למפלגה לנסות להדיח אותו.

בהתאם, ישנם דיווחים, שלא מוכחשים על-ידי דאונינג 10, שאם הבחירות המקומיות ילכו ממש רע, אז ייתכן שסונאק יקיים בחירות כלליות כבר ביוני או ביולי. ההיגיון ברור: אם הבחירות המקומיות ילכו מאוד רע, לקושרים נגד סונאק – שיותר מחוששים לשלום המפלגה פשוט לא אוהבים אותו – יהיה תירוץ לדרוש הצבעת אי-אמון נגדו, ואולי אף יצליחו להגיע לרף הנדרש כדי לקיים הצבעה כזו. כדי להימנע מכך, סונאק יבקש מהמלך צ’רלס לפזר את הפרלמנט. לכן, גודל המכה שהשמרנים יחטפו בבחירות המקומיות (אף אחד לא מאמין שהם לא יחטפו מכה) עשוי להשפיע על מועד הבחירות הכלליות.

רישי סונאק
עשוי להקדים את הבחירות במקרה של מכה קשה בבחירות המקומיות. רישי סונאק (צילום: סיימון דוסון, דאונינג 10)

שווה לעקוב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *